Kan blivande sambor ingå samboavtal?

Hej! Kan ett samboavtal skrivas innan ett par flyttar ihop o innan en bostadsrätt har köpts/innan köpehandlingar/lån har upprättats? Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det korta svaret på din fråga är ja. Även blivande sambor kan ingå samboavtal, där ni i skrift kommer överens om hur en eventuell framtida bodelning ska gå till (9 § första stycket sambolagen). Vi på Lawline kan hjälpa er att upprätta ett samboavtal mot ett fastpris. 15 minuters juridisk konsultation via mejl/telefon ingår då. Du kan läsa mer via den här länken: https://lawline.se/fixed_price

Med vänliga hälsningar,

Ludwig KarlssonRådgivare