Kan bilar ingå i samboavtal?

hej, ingår en bil i samboavtal? min pappa har skrivit ett avtal samboavtal där även bilen ska ingå men när man läser så ingår inte bilar båtar företag etc. Vad gäller egentligen? bilen står på honom

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Då du belyser att det är ett samboavtal som ingåtts så blir tillämplig lag Sambolagen. Vid en eventuell bodelning så ska samboegendom ingå enligt 8 § Sambolagen.

Vad som utgör samboegendom får vi veta av lagens 3 §. Här framgår att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom. Vad som avses med bohag innefattar i enlighet med 6 § möbler, hushållsmaskiner, och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Dock inräknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk. Av denna definition innefattas inte bilar och kan därför inte bli samboegendom i sambolagens mening, oavsett om den skaffats för gemensam användning. Detta innebär alltså att din pappas bil inte kan ingå i en bodelning.

Undantag

Av Högsta Domstolens domar finner vi något som kallas dold samäganderätt som kan fungera som ett undantag till sambolagen. Om bilen skaffats för gemensamt bruk och din pappas sambo betalt en del av den och det fanns en vilja dem emellan att bilen skulle ägas gemensamt, finns en dold samäganderätt. Om en sådan dold samäganderätt finns så har din pappas sambo rätt till halva bilens värde. Dessa omständigheter framgår inte av din fråga men är bra om du kontrollerar med din pappa, men som utgångspunkt kan en bil alltså inte ingå i en bodelning mellan din pappa och hans sambo.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare