Kan bedrägeri preskriberas?

Hej!

Kan ett bedrägeri bli preskriberat?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nedan finner du ett svar på din fråga.

Tillämpligt lagrum

35 kap. Brottsbalken (BrB).

Vad gäller?

Det finns olika former av bedrägeri vilket innebär att preskriptionstiden blir annorlunda beroende på vilken bedrägeriform vi talar om.

Preskriptionstiden räknas från den dag som brottet begicks, vilket framgår av 35 kap. 4 § första stycket BrB. Bedrägeri har en preskriptionstid på fem år och grovt bedrägeri har en preskriptionstid på tio år, detta framgår av 35 kap. 1 § första stycket (2 och 3 punkten) BrB.

Slutsats

Ja, den kan preskriberas. Det handlar om fem eller tio år beroende på brottets karaktär och omfattning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare