Kan barnbarn ärva efter sin farfar?

Hej!

Min farmor blev gravid med min pappa med en förmögen man som sedan valde att bryta kontakten helt.

Därmed växte min pappa upp utan kontakt med honom och gick sedan bort.

Således är min farfar högst troligast avliden även han vid detta laget.

Har jag någon möjlighet att få ut ett eventuellt arv från min farfar, som borde ha varit min pappas laglott? Även om vi aldrig haft kontakt bör väl jag och min pappa ses som bröstarvingar?

Lawline svarar

Hej!

Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar alltså om du som barnbarn har rätt att ärva din farfar, eftersom din pappa har gått bort. Såvida det inte finns något testamente som bestämt fördelningen av arvet från din farfar, så regleras detta enligt den legala arvsordningen i ärvdabalken (ÄB).

Arvet från din farfar ska i första hand gå till hans bröstarvingar, det vill säga din farfars barn. Din pappa är alltså bröstarvingen (2 kap. 1 § första stycket ÄB). Om din pappa var det enda barnet så ärver han allt, men om din farfar fick fler barn så ska arvet delas lika mellan din pappa och dem. Eftersom din pappa har gått bort, så har du mycket riktigt rätt till arvet i hans ställe, något som kallas istadarätten (2 kap. 1 § andra stycket ÄB). Att din farfar inte haft någon kontakt med vare sig din pappa eller dig har inte någon betydelse.

Vad jag förstår det som så vet du inte om din farfar är i livet eller inte. Vad som kan vara bra för dig att veta då är att det finns en preskriptionstid att tänka på. Du har nämligen tio år på dig att göra anspråk på arvet, räknat från och med datumet då din farfar eventuellt avled. Efter tio år så har din rätt preskriberats och du kan inte längre kräva något arv (16 kap. 4 § ÄB).

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare