Kan barn till avliden sambo begära bodelning och ha rätt samboegendom?

Hej, Jag behöver råd i frågan om sambolagen och vad för rättigheter som innefattas av den. Min förälder äger sedan tidigare en bostad som hens sambo senare flyttat in i. Sambon har diagnostiserats med en obotlig sjukdom och det är en tidsfråga innan sambon kommer att gå bort. Efter att sambon har flyttat in har det gjorts gemensamma inköp till lägenheten men köket har också blivit totalrenoverat på min förälders bekostnad. Sambon har sedan tidigare egna barn och min fundering är om de exempelvis sambons barn har rätt att åberopa hälften av renoveringskostnaderna i enlighet med sambolagen vid bortgång och ifall min förälder då behöver skriva ett samboavtal? Hur kan detta behöva formuleras i ett samboavtal för att min förälder inte ska behöva kompensera barnen för halva investeringskostnaden för köket den dag hennes sambo går bort samt har ni någon ytterligare rådgivning i detta ärende? Tack på förhand för hjälp med detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka lagbestämmelser gäller?

Utifrån din fråga verkar det som om dina föräldrar inte har ett samboavtal vilket gör att sambolagen (SamboL) blir tillämplig vid en eventuell bodelning. Om din förälder och dennes sambo skulle upprätta ett samboavtal kan detta reglera vem som får vad vid en eventuell separation eller dödsfall.

Ska en bodelning ske om en sambo avlider?

I en bodelning mellan sambos ingår samboegendom, dvs sambornas gemensamma bostad och bohag om egendomen införskaffats för gemensamt bruk (3 § SamboL). Dock har endast den efterlevande sambon rätt att välja om denne vill begära bodelningen eller inte om en sambo avlider. Dödsboet kan alltså inte begära bodelning (8 och 18 § SamboL). Om din förälder väljer att begära bodelning kommer samboegendomen att delas lika mellan din förälder och den avlidne sambons dödsbo. Om din förälder inte begär bodelning kommer samboegendomen tillfalla sin förälder. Eftersom bostaden ägs av din förälder och dessutom införskaffats innan samboskapet inleddes kommer bostaden inte utgöra samboegendom oavsett om din förälder väljer att begära bodelning eller inte. Renoveringskostnaderna ingår i bostaden och ingår därför inte heller i samboegendomen. Detta har klarlagts i praxis att om renoveringen avser själva huset eller fast inredning i huset så ingår dessa investeringar i bostaden och kommer inte att ingå i bodelningen. På så vis kommer din förälder inte att behöva kompensera sambons barn för halva investeringskostnaderna.

Ytterligare rådgivning

Jag hoppas att du fick din fråga besvarad och om du önskar vidare hjälp i ditt ärende eller med att upprätta ett samboavtal råder jag dig att kontakta vår juristbyrå för ytterligare juridisk vägledning.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare