Kan barn bli arvlösa och vad händer om föräldrar ger bort sin förmögenhet?

Jag skrev och undrade om mina föräldrar kan göra mig arvslls i vita arkivet pga att jag fått gåvor genom åren

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig

Det är ärvdabalken (ÄB) som reglerar frågor om arv i svensk rätt, bland annat vem som har rätt att ärva, hur mycket man får ärva och frågor om testamenten med mera. Det är denna lag som är tillämplig i ditt fall.

Har barn arvsrätt i svensk rätt?

Barn till avlidna föräldrar är de första som får ärva (2:1 ÄB). Finns det flera barn av samma föräldrar, så ärver varje barn en lika stor andel (2:1 2 st. ÄB). Om du vore det enda barnet, så kommer du inte behöva dela det arv som du får av dina föräldrar med några syskon. Är föräldrarna även gifta, så måste barnet vänta till dess att bägge föräldrar går bort innan arvet får fördelas (3:1 ÄB).

Kan barn bli arvlösa?

För att förstå reglerna måste man förstå skillnaden mellan ”arvslott” och laglott”. Med arvslott menar man förmögenheten som kan ärvas, till exempel 1 miljon kronor som ens föräldrar lämnar kvar efter att de har gått bort. Med laglott menar man den andel av arvslotten som inte kan testamenteras bort av ens föräldrar och laglotten är alltid hälften av arvslotten (7:1 ÄB). Om arvslotten i ditt fall vore 1 miljon kronor och om du är det enda barnet som dina föräldrar har, så har du automatiskt rätt till minst hälften i arv, det vill säga 500 000 kronor. Även om dina föräldrar skulle i ett testamente föreskriva att du inte får ärva något alls, så kommer du ändå ha rätt till hälften av arvet. Reglernas syfte är att skydda barn från att bli arvlösa.

Vad skulle hända om föräldrarna ger bort sin förmögenhet?

Även denna situation regleras i svensk rätt. Den skyddsregel som skyddar barn mot att föräldrarna ger bort sin förmögenhet under sin livstid heter det förstärkta laglottsskyddet. Det betyder att gåvor (att någon ger bort sin förmögenhet till andra) ska likställas med testamenten, om gåvorna ges bort när föräldrarna väntar döden inom kort tid. I sådana fall ska gåvan betalas tillbaka, så länge du som barn vill ha arvet (7:4 ÄB). Bevisbördan för att gåvorna ska likställas med ett testamente ligger dock på dig som barn och arvtagare (Svea hovrätts dom 2021-01-07 i Mål nr T 7894–20). Du behöver därför visa att dina föräldrar gav gåvor för att ge bort sin förmögenhet.

Om dina föräldrar skulle ge bort sin förmögenhet utan att de är nära döden, så kan du rent praktiskt bli arvlös. Laglotten kommer såklart endast att gälla om en förmögenhet finns kvar att ärva. Eftersom personen som äger sin förmögenhet också har rätt att göra med egendomen vad denne vill, så innebär det att man som barn kan bli arvlös.

Avslutande ord

Du som barn har alltid rätt till minst hälften av det arv som har lämnats kvar av dina föräldrar. Den andra hälften har du bara rätt till, om föräldrarna vill testamentera bort sin förmögenhet. Om föräldrarna skulle ge bort sin förmögenhet nära inpå sin egen död, så skulle du som barn skyddas även här. Det kräver dock att du klandrar testamentet, det vill säga att du förklarar varför det inte ska gälla. Om föräldrarna vill spendera bort sin förmögenhet, så får de göra det och först då kan du bli arvlös.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare