FrågaFAMILJERÄTTAdoption21/08/2018

Kan barn ansöka om adoption själva?

Jag är 17 år och vill bli adopteras pga trivs inte hemma med mina föräldrar, hur ska jag gå till väga? Vill helst bli adopterad till en annan stad, får man bestämma de själv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Ett barn får inte adopteras utan föräldrarnas samtycke enligt 4 kap. 8 § föräldrabalken. En ansökan om adoption får göras av den eller dem som vill adoptera, se 4 kap. 11 § föräldrabalken. Detta innebär att barn kan inte själva ansöka om adoption.

Observera att ett nytt kapitel 4 i föräldrabalken kommer ersätta den gamla och den träder i kraft 1 september. Detta förändrar dock inte svaret på frågan. I mitt svar har jag därför utgått ifrån det nya kapitlet.

Om du far illa i hemmet kan du alltid kontakta socialtjänsten, mer information hittar du här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare