FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/12/2019

Kan banken neka mig lån på grund av besittningsrätt?

En bank jag har haft kontakt med gällande ett lån till ett fritidshus jag tänkt köpa, och veckovis, ca 2 mån om året, hyra ut för få "hjälp med finansieringen, säger sig inte vilja låna ut pengar om man tänkt hyra ut huset. Skälet till detta ska enligt dem vara besittningsrätt.

Vad jag förstår gäller bara eventuell besittningsrätt om man hyr ut lägenhet, villa eller fritidshus längre än 2 år.

Har jag missuppfattat lagen om besittningsrätt?

Är det vanligt att banker gör på detta sätt?

Det ska tilläggas att jag fått lånelöfte från samma bank tidigare.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vad är problemet?

Jag tolkar frågan som att du dels undrar huruvida en hyresgäst av ett fritidshus får besittningsskydd i ditt fall och dels huruvida banken kan neka dig ett lån på den grunden.

Besittningsrätt för privatbostad

Vid uthyrning av privatbostad gäller lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad. Lagen stadgar att en hyresgäst av en privatbostad, om hyresavtalet ingåtts efter 1 februari 2013, inte har någon besittningsrätt alls.

Bankens perspektiv

Utifrån vad som stadgas i lagen, har den banktjänsteman du pratat med inte varit korrekt informerad. Det som däremot är viktigt att tänka på är att banken inte har någon skyldighet att bevilja dig ett lån vilket innebär att de kan avslå din ansökan på vilken grund de finner är lämpligt, oavsett om den är reell eller inte. För mer information gällande bostadsfinansiering rekommenderar jag dig att vända dig till din bank.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare