FrågaSKATTERÄTTAvdrag17/11/2021

Kan båda sambor göra rotavdrag?

Jag och min sambo bor i min sambos hus, vilket nu renoveras, får båda göra rotavdrag eller endast min sambo?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för rotavdrag går att hitta i inkomstskattelagen (IL).

Den person som har haft utgifter för hushållsarbete har rätt till skattereduktion (67 kap. 11 § IL). Hushållsarbetet måste också ska vara hänförligt till den person som begär avdraget (67 kap. 15 § IL). Det innebär att den person som begär skattereduktion för ett hushållsarbete måste ha sin bostad där (RÅ 2010:109). Det finns även ett krav på ägande där du som begär rotavdrag också måste äga huset för att ha rätt till skattereduktion (67 kap. 13 a § IL).

Det är sammanfattningsvis möjligt för dig att få rotavdrag för hushållsarbetet eftersom du bor i huset med din sambo. Du måste dock också ha haft utgifter för sådant arbete och äga en del av huset under tiden som hushållsarbetet utförs. Utifrån din fråga tolkar jag det som att din sambo äger huset och i sådana fall kan du bli ägare genom antingen ett köp eller en gåva. Mer information om rotavdrag går också att hitta i Skatteverkets villkor för rot- och rutavdrag 2021.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare