Kan återkallelse av uppehållstillstånd överklagas?

Hej, min fru har fått till permanenta uppehållstillstånd återkallat pga att vi tydligen inte bor i Sverige längre och har inte gjort det på ca 7 år.

Vår son, 15 år, och jag är svenska medborgare.

Finns det någon grund för att överklaga denna återkallelse av uppehållstillståndet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till utlänningslagen, du hittar den här.

Migrationsverkets beslut om att återkalla ett uppehållstillstånd får överklagas till domstol (14 kap 3 § Utlänningslagen). Ett permanent uppehållstillstånd får återkallas om personen inte längre är bosatt i Sverige (7 kap 7 § Utlänningslagen). Ställningen som varaktigt bosatt i Sverige upphör bland annat om personen vistats utanför Sverige under 6 år i följd (5a kap 5 § Utlänningslagen).

Det går såklart att försöka överklaga beslutet (Migrationsverkets beslut om att återkalla ett uppehållstillstånd får överklagas till domstol,14 kap 3 § Utlänningslagen), men eftersom hon inte har bott i Sverige på ca 7 år verkar det som att återkallelsen är korrekt enligt lagen.

Hoppas du har fått någorlunda svar på din fråga! Vill du ha ytterligare hjälp rekommenderar jag att du bokar tid med Lawline Juristbyrå, du kan göra det här.

Med vänlig hälsning,

Johanna BergvallRådgivare