Kan arbetsgivaren uppmana en arbetstagare till att säga upp sig från sin provanställning?

Hej!

Började 5 feb en provanställning på 100% på ett företag utan kollektivavtal. Då företaget är nytt i min stad började alla arbeta samma datum och min tjänst var Ställföreträdande platschef. Pga arbetstiden (13.15-21.15, ingen OB) samt schemalagt arbete varannan helg utan OB-tillägg kände jag att situationen blev ohållbar. Mitt psykiska mående blev sämre och sämre då jag i princip aldrig träffade min sambo mer än att han sov när jag kom hem (han arbetar 6-15)... Bestämde mig för att prata med min chef om situationen den 12 april samt ge en förvarning om att jag kommer att se mig om efter annat jobb, för att vara schyst, det slutade med att hon manade mig till egen uppsägning. Min tanke var inte att säga upp mig samma dag utan att arbeta kvar tills provanställningen löpte ut. Har det här gått rätt till? Jag hoppas såklart på att hitta ett nytt jobb innan min uppsägningstid är slut, gör jag inte det står jag utan a-kassa i 45 dagar vilket såklart kommer påverka min ekonomi negativt...

Till saken hör även att jag inte fått rätt lön utbetald och att det finns arbetsmiljö-problem på arbetsplatsen.

Är tyvärr inte medlem i något fack.

På arbetsplatsen finns en platschef, jag, tre andra heltidsanställda samt ett 20-tal deltid (20 tim/mån). Arbetsplatsen är en del av en kedja och finns på 5 andra orter i Sverige (ungefär lika många anställda på varje ort) + huvudkontor med 5-7 anställda. Är det verkligen lagligt att anställa utan kollektivavtal med så många anställda?

Mvh

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du om det är lagenligt av din arbetsgivare att mana dig till en egen uppsägning från en provanställning trots att din intention var att du ville jobba kvar till provanställningens slut. Jag menar att man kan tolka uppmaningen som att arbetsgivare var den som sa upp dig.

En provanställning kan avslutas i förtid av såväl arbetsgivaren som arbetstagaren om inget annat avtalats, 6 § LAS. Det finns således ingen rätt i lag för dig att arbeta till att provanställningen går ut. Arbetsgivaren kan när som helst under provanställningen, utan grund, välja att säga upp anställningen. Men som du säger finns när arbetsgivare säger upp en arbetstagare en uppsägningstid på 2 veckor enligt 31 § LAS.

Jag ser inget lagstridigt med att din arbetsgivare i detta fall uppmanar dig till en uppsägning. Detta då arbetsgivaren enligt lag skulle kunna säga upp dig på egen hand utan att det skulle göra någon skillnad. Skillnaden skulle vara att du som arbetstagare inte är skyldig att stanna under någon uppsägningstid efter att du sagt upp dig. Som jag tolkar det har du ändå valt att stanna under en uppsägningstid.

Mitt råd till dig är att kommunicera med din arbetsgivare och säga att du gärna arbetar till prövotidens slut så att det inte blivit ett missförstånd. Annars så kan du antingen välja att gå eller arbeta till att uppsägningstiden löper ut.

Gällande din andra fråga svaret angående om det är olagligt att anställa utan kollektivavtal är svaret nej. Det finns inget krav på att företag måste ha ett kollektivavtal för att anställa ett visst antal personer.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Rådgivare