FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/08/2018

Kan arbetsgivaren tvinga arbetstagaren till sjukskrivning?

Hej! Kan min arbetsgivare tvinga mig till sjukskrivning. Jag var sjukskriven 6 dagar sen ledig 5 dagar. Sen veckan efter fick jag inga pass och dom svarade att dom tyckte jag skulle vila en vecka till utan betalning. Utan att fråga mig.Kan dom göra så? Är dessutom anställd på 40 timmar i veckan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din arbetsgivare kan inte tvinga dig att sjukskriva dig. Men genom sin skyldighet och rättighet så kan arbetsgivaren hindra dig från att vara på arbetsplatsen om arbetsgivaren anser att det är det rätta.

Hälsningar,

Ashtar BrikhaRådgivare