FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/12/2021

Kan arbetsgivaren ställa krav på att anställda ska vara vaccinerade?

Kan arbetsgivaren ställa krav på att anställda ska vara vaccinerade? Ange gärna relevanta lagrum

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättsläget är idag lite osäkert gällande om man kan kräva att arbetstagare ska vaccinera sig.

Ser man till grundlagen så finns det ett skydd mot påtvingat kroppsligt ingrepp från det allmänna i 2 kap 6 § RF. Men undantag från detta skydd kan göras genom lagstiftning enligt 2 kap 20 § RF. Detta grundlagsskydd gäller om man är statligt anställd men däremot inte om man är privat anställd.

Är man privat anställd så blir istället andra arbetslagar aktuella. I arbetsmiljölagen så beskrivs det att en arbetsgivare har en skyldighet att se till att det är en säker arbetsmiljö på arbetsplatsen. Arbetsgivaren kan då vidta åtgärder för att exempelvis minska en smittspridning på en arbetsplats om det finns risk för smittspridning (2 kap 2 § AML och 3 kap 2 § AML). I dessa fall ska arbetsgivaren göra en avvägning mellan arbetstagarens personliga integritet och arbetsgivarens intresse av att vidta åtgärden. Denna intresseavvägning får dock inte skrida mot lag eller god sed på arbetsmarknaden.

En arbetsgivare kan ställa krav på de som nyanställs att de ska vara vaccinerade då det är upp till en arbetsgivare att själv ställa de krav som arbetsgivaren tycker är lämpliga för en anställning. Dessa krav måste dock kunna motiveras utifrån verksamheten.

Om en person redan är anställd på en arbetsplats så krävs det nog väldigt mycket för att man ska kunna ställa ett krav på den anställde att vaccinera sig.

I vissa fall kan de dock istället bli aktuellt att omplacera arbetstagare till andra arbetsuppgifter. En omplacering av arbetstagare faller inom arbetsgivarens arbetsledningsrätt enligt de så kallade § 32 befogenheterna. En omplacering får dock bara ske inom ramen för arbetstagarens arbetsskyldighet. En omplacering utanför detta är att se som en skiljande från anställningen och omplaceringen är då att klassa som en uppsägning. I dessa fall blir regelverket i lagen om anställningsskydd istället aktuellt.

En arbetstagares arbetsskyldighet kan vägledas av den så kallade 29/29 principen där man ser på om arbetstagaren efter omplaceringen fortfarande arbetatar för samma arbetsgivare. Om arbetet har ett naturligt samband med arbetsgivarens verksamhet och om arbetstagaren inte behöver genomgå en omfattande omskolning.

Sammanfattning

Så sammanfattningsvis är min uppfattning att en arbetsgivare inte kan ställa krav på att en arbetstagare ska vaccinera sig då det är en del av den enskildes rätt till personlig integritet. Det kan bara ställas ett vaccinationskrav om det är föreskrivet i lag, i kollektivavtal eller om det inte på annat sätt skrider mot god sed på arbetsmarknaden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare