FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/11/2021

Kan arbetsgivaren kräva tillbaka arbetsbilen?

Jag har sagt upp mig från jobbet, under uppsägningstiden började min arbetsgivare bråka så nu vill jag bråka tillbaka, har en arbetsbil som det är tänkt att jag ska åka och lämna tillbaka om några dagar, kan de kräva att jag åker dit och lämnar den. eller kan jag kräva att de får komma o hämta den själva, står inget om bilen i mitt anställningsavtal eller dylikt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det avgörande i ditt fall är om din anses utgöra en bilförmån eller om det endast är fråga om en bil som används på arbetet. Är det fråga om det senare så har du skyldighet att lämna tillbaka kläderna. Med viss modifikation kan man för enkelhetens skull säga att bilen utgör ett lån från ägaren till dig under tiden du arbetar. Om det dock är så att bilen utgör anställningsförmån för dig så har din AG oftast rätt att kräva tillbaka bilen först efter utgången av din uppsägningstid (12 § LAS).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare