FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/11/2021

Kan arbetsgivaren ångra sitt erbjudande om jobb?

Hej

Har fått erbjudande om jobb. Fick ett avtal underlag skickat på mail men har inte fått kontrakt än. Är det bindande?eller kan företaget ångra sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det ställs inga formkrav för att en anställning ska anses bindande. Förutsatt att företaget har erbjudit dig ett jobb och att du har accepterat det, anses ett bindande avtal ha ingåtts mellan dig och företaget. Detta gäller oavsett om det skett skriftligen eller muntligen.

Om detta skett muntligen kan det dock bli svårt för någon av parterna att hävda att någon anställning har ingåtts om den andra parten drar sig ur. Om du påstår att ett anställningsavtal har ingåtts är det du som måste bevisa detta vid en eventuell tvist.

Sammanfattningsvis har företaget inte rätt att ångra sig förutsatt att de har erbjudit dig ett jobb som du har tackat ja till. Om det inte finns något skriftligt bevis på detta kan det dock bli svårt för dig att bevisa att en anställning har ingåtts.

Jag hoppas du fått svar på din fråga! Du får gärna höra av dig om du har någon annan fråga.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare