Kan all framtida egendom omfattas av ett äktenskapsförord?

Vilket gäller före det andra, äktenskapsförord eller samlevnadstiden i huset? 1981 skrevs ett äktenskapsförord (äf) mellan min nu döda pappa (2/4-21) och hans döda fru (20/7-18). De gifte sig 1986. Äf sade bort all giftorätt till fruns fördel. 1995 köper de ett hus för att bo gemensamt i. Huset skrivs på henne. De bor i huset i 23 år, då dör frun. Pappa var med och betalade försäkringar och högst sannolikt för gemensam samlevnad mm. Frun stod dessutom med på pappas kontoinformation som meduttagande person. Osv. Efter fruns död tvingade hennes son min pappa att betala hyra till honom för att bo kvar i huset. Ca 35 månader x 7000 kr. Ca 245000 kr. Hennes son räknar nu med att vinsten från försäljningen av huset går till honom enligt äf. Vi är fyra barn efter pappa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din far och hans frus äktenskapsförord gäller före deras samlevnadstid i det gemensamma huset som de inte visste att de skulle förvärva vid tidpunkten då äktenskapsförordet skrevs. Dvs äktenskapsförordet skrevs år 1981 där de angav att all giftorättsgods ska tillfalla frun och de visste då inte att de skulle förvärva det specifika huset som de köpte 1995.

Äktenskapsförord kan inte omfatta all framtida egendom

Äktenskapsförord regleras i 7 kap äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB). Huvudregeln är att all egendom är giftorättsgods i den mån det inte är enskild egendom (7 kap 1 § ÄktB). Makar eller blivande makar kan genom äktenskapsförord bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara dennes enskilda egendom (7 kap 2-3 § ÄktB).

Men det gäller alltså konkret egendom som man redan har eller vet att man kommer att få. Det finns ett krav på klarhet och individualisering vad gäller egendom som ska bli enskild egendom. T ex kan man inte genom äktenskapsförord avtala att all fortlöpande innehav av aktier ska vara enskild egendom eftersom aktier köps och säljs konstant. Innehavet kommer förändras från att make A har 100 aktier i företag 1 till att kanske efter tre år ha 50 aktier i företag 1, 25 aktier i företag 2 och 25 aktier i företag 3 (Agell & Brattström, Äktenskap, samboende och partnerskap, s96-98).

Eftersom huset skrivits på henne så hade det kunna vara hennes enskilda egendom om de skrivit ett nytt äktenskapsförord när de köpte huset, men utefter det du angett i din fråga så utgår jag ifrån att så inte var fallet. Huset kan alltså inte omfattas av äktenskapsförordet eftersom din far och hans fru vid tidpunkten då förordet skrevs inte visste om att de skulle köpa ett hus tillsammans.

Hoppas det var svar på din fråga!

Om du vill bestrida äktenskapsförordet

Vill du bestrida äktenskapsförordet eller få ytterligare hjälp kan du alltid kontakta info@lawline.se.

Sanna ParkanRådgivare