Kan äktenskapsförord och testamente gå emot varandra?

Jag skulle bara vilja ha ett svar på en fråga jag har angående äktenskapsförord och testamente, blir äktenskapsförordet ogiltigt vid dödsfall? Det är så att min pappa gått bort och han har både och förord och testamente och saken e lite den att de verkar gå emot varandra testamentet säger en sak och förordet en annan, hur funkar det då, har hört att förordet inte räknas?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga

Äktenskapsförord är ett avtal om vad som ska vara enskild egendom i ett äktenskap. Det reglerar inte hur kvarlåtenskapen ska fördelas utan snarare bara kvarlåtenskapens storlek. Ett testamente däremot är ett juridiskt bindande dokument som en person skriver för att reglera hur kvarlåtenskapen ska fördelas efter dennes död. Dessa två kan alltså inte gå emot varandra då de reglerar två olika saker.

När din far gick bort så upplöstes hans äktenskap och bodelning lär förmodligen ha skett. Det är vid bodelningen som äktenskapsförordet blev aktuellt och som avgjorde vad som skulle ingå i bodelningen eller inte. Efter bodelningen genomförs arvskifte och då träder testamentet in gällande hur arvsfördelningen ska se ut.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare