FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 27/08/2023

Kan AG återkalla ett muntligt anställningsasvtal?

Om en person får av HR på arbetsplatsen ett muntligt löfte om en tillsvidareanställning och tackar ja, kan då AG återkalla anställningen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga formkrav för hur ett anställningsavtal ska se ut. Ett anställningsavtal kan således både vara skriftligt eller muntligt. Som med alla muntliga avtal kan de vara svåra att bevisa eftersom det bara finns muntlig information. Muntliga avtal är bindande, precis som skriftliga avtal, men det kan alltså vara svårt att bevisa att det avtal överhuvudtaget föreligger när det inte är skriftligt.

Som svar på din fråga - Nej, muntliga avtal är bindande och AG kan egentligen inte återkalla detta. Dock är det som sagt en bevisfråga och därför kan det vara svårt för dig att bevisa att det överhuvudtaget finns ett avtal OM din arbetsgivare skulle återkalla det.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Tilda HanssonRådgivare