FrågaFAMILJERÄTTAdoption03/10/2016

Kan adoption upphävas?

Hej.

Jag undrar huruvida jag som blev adopterad som sexåring av en man, som behandlat mig illa pga sin alkoholism. Kan upphäva den adoptionen, då jag inte ens ser honom som min pappa idag och inte har gjort det på många år?

Lawline svarar

Hej Sofie!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Adoption präglas av en princip om stark adoption, vilket innebär att adoptionen I princip inte går att upphäva. Det är som att begära att man vill upphäva sin ställning som barn till sina egna biologiska föräldrar. Man kan säga att du anses enligt lag vara din adoptivfars "legala biologiska barn".

OBS! Den enda gången ett adoptivförhållande helt kan förlora sin lagliga verkan är då någon annan än adoptantens make adopterar adoptivbarnet. (se Föräldrabalken 4 kap 7§).

Det innebär att den enda möjligheten att "upphäva" adoptionen mellan dig och din adoptivfar, är om någon annan har möjlighet att adoptera dig.

Hoppas du blir nöjd med svaret! Undrar du över något mer i samband med denna fråga, får du gärna skriva nedan i kommentarsfältet så svarar jag i bästa mån.

Vänligen,

Arash Ghavamnejad

Arash GhavamnejadRådgivare