FrågaPROCESSRÄTTVittna25/05/2022

Kallad som vittne, behöver jag advokat?

Hej jag har frågor om en människa som håller på med att säljs droger som jag anmält. Polisen kallade in mig på förhör och förhörde mig om den här människan. Men polisen säger i förhöret att jag är kallad som vittne, innebär det då att jag blir utan advokat och någon som försvarar mig! Jag känner mig väldigt tveksam till att jag gjort rätt nu och jag skulle aldrig anmält det här. Det handlar om att denna person sexuellt trakasserar mig på sms, och hotat med flera saker mot mig Om polis endast är intresserad av mig som vittne, har jag då ingen rätt till att få den här människan dömd för trakasserier mm mot mig? och har jag inte rätt till offentlig advokat? Min rädsla innan jag polisanmälde var att polisen skulle strunta i allt den här människan gjort mig och att de skulle utnyttja mig hälsningar Sanela

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att du är kallad som vittne innebär att polisen och åklagare vill ha dina uppgifter om vad som hänt så att personen kan bli korrekt dömd. Eftersom det även rör sig om trakasserier mot dig är det dock udda att du inte är kallad som målsägande. Du behöver inte fundera särskilt mycket över detta dock utan berätta helt enkelt hela historien när du vittnar.

Eftersom du inte är under åtal behöver du ingen advokat som försvarar dig - du är inte misstänkt för något brott. Om du är rädd att "råka" erkänna ett brott när du vittnar (t.ex ifall du någon gång köpt droger av personen) kan det vara bra att tala med en advokat innan du vittnar.

Så sammanfattningsvis är det helt normalt att du är kallad som vittne - du har trots allt bevittnat brotten. Du är inte heller i behov av någon advokat. I din roll som brottsoffer så representeras du av åklagaren.

Jag hoppas detta svarar på dina frågor. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare