Jobba utan övertidsersättning

Hej jag undrar om en arbetsgivare har rätt att kräva att jag ska jobba utan ersättning?

Tex en målare som blir tvungen att göra om ett jobb på övertid.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder Dig till oss på Lawline med Din fråga.

Din arbetsgivare kan inte tvinga Dig att arbeta gratis. Huruvida Du har rätt till övertidsersättning beror på om det finns kollektivavtal på Din arbetsplats. Om Din arbetsgivare har kollektivavtal finns i så fall regler för övertidsersättning. Finns inget kollektivavtal där Du arbetar måste Du själv se till att övertidsersättningen blir inskriven i Ditt anställningsavtal så att Du får rätt till sådan ersättning.

Hoppas att Du fick svar på Din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare