JO-anmälan vid för sen hantering av fråga från enskild

FRÅGA
Hej, om jag inte får svar från en (har gått en månad, försökt kontakta flera gånger) myndighetsutövare kan jag anmäla dem till JO?
SVAR

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det anges ingen information i frågan om vilken myndigheten eller vilken typ av ärende det rör sig om. Dock kan det antas att myndigheten är en så kallad förvaltningsmyndighet. Enligt 4 § andra stycket förvaltningslagen ska frågor från enskilda besvaras få fort som möjligt. Lagen anger ingen specifik gräns, men svaret får inte dröja längre än nödvändigt. En månad är tveklöst alldeles för lång tid.

Enligt lag (1986:765) med instruktion för riksdagens ombudsmän (justitieombudsmännen, JO) ingår statliga och kommunala myndigheter i JO:s tillsyn. Då det verkar som att den myndighet du skriver om inte följt förvaltningslagens krav på att snabbt hantera ärenden kan du anmäla detta till JO. En sådan anmälan lämnas förslagsvis in på JO:s hemsida här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm Stenvall
Vi kan hjälpa dig vidare!
Våra jurister ger dig personlig hjälp. Klicka för att boka tid med Lawline Juristbyrå: BOKA.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Justitieombudsmannen (JO) (45)
2021-11-14 Hur anmäler man en kommunal tjänsteman?
2021-11-14 Vart vänder man sig om man är missnöjd med Försäkringskassan?
2021-06-09 Missnöjd med Polisens agerande
2021-04-30 Har man som misstänkt en skyldighet att svara på frågor under ett polisförhör?

Alla besvarade frågor (97357)