JO-anmälan

Om en person anser sig orättfärdigt blivit utsatt för husrannsakan, eller någon annan handling, av polis - vart kan man vända sig för att klaga/göra en anmälan? Till polisen? Göra en anmälan till Jo eller JK?

Lawline svarar

Hej!

Om man anser sig felaktigt behandlad av en myndighet såsom polisen kan detta JO-anmälas. Enligt den s.k. JO-instruktionen (1986:765) ska JO tillse att lagar och andra författningar tillämpas korrekt i den offentliga verksamheten. Det händer att JO riktar kritik mot polisen på grund av felaktiga beslut, t.ex. om husrannsakan.

Det kan sägas att förhållanden som ligger längre tillbaks i tiden än två år inte brukar utredas av JO. Mer information om vilka ärenden som JO tar emot och hur en anmälan görs finns här: http://www.jo.se/.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare