Jämkning efterlevande make

Kan man som efterlevande maka begära jämkning utan att det finns särkullsbarn, endast gemensamma barn?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jämkningsmöjligheter för efterlevande make hittas i 12 kap. 2 § Äktenskapsbalken. Möjlighet finns för efterlevande make att begära att var och en ska behålla sitt giftorättsgods, istället för att genomföra en bodelning.

På så sätt kan efterlevande make undvika en likadelning enligt 11 kap. 3 § Äktenskapsbalken.

Det är givetvis möjligt att begära jämkning i de fall det endast finns gemensamma barn. Något rättsligt hinder föreligger inte.

Emellertid är det inte något man vinner på. Efterlevande make kommer enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken erhålla all egendom i sin helhet oavsett.

Med vänliga hälsningar

Martin CarlehedenRådgivare