Jämkning av trafikskadeersättning på grund av drograttfylleri

Hej. Min son krockade med ett träd med sin bil och fick väldigt svåra skador som kommer att påverka honom i resten av hans liv. Bilen var bara trafikförsäkrad och det visade sig i ett urinprov att han tagit droger. Påverkar detta på något vis ersättningen han kan få på sin trafikförsäkring?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Alla som skadas i trafiken har rätt till ersättning av trafikförsäkringen

Om en förare eller passagerare i ett fordon skadas i trafiken, ska trafikskadeersättning ges (10 § första stycket trafikskadelagen). Det gäller även om föraren har varit vållande till skadan och gjort sig skyldig till drograttfylleri eller liknande.

Ersättningen sätts ned om föraren har varit drogpåverkad

Följden av att föraren i en trafikolycka har droger i blodet, kan dock bli att ersättningen sätts ned (12 § trafikskadelagen). Det krävs inte att föraren kan dömas för något trafiknykterhetsbrott, utan det är tillräckligt om det kan påvisas att föraren var var påverkad.

Det är graden av vållande som är avgörande för hur mycket ersättningen kan komma jämkas, men du kan räkna med att ersättningen i någon mån kommer att sättas ned. Det är dock försäkringsbolaget som gör bedömningen av i vilken grad föraren har medverkat till skadan och vad försäkringsersättningen uppgå till.

Sammanfattning

Din son har rätt till ersättning som betalas av trafikförsäkringen. Den kommer dock sannolikt att sättas ned eftersom han var påverkad av droger vid olyckan.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig.

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare