Jämkning av bodelning vid dödsfall

Skrivit tidigare och fått ett tydligt svar. Vill fråga huruvida jag som fru/kvinna, till min man...han står själv skriven på våra bankkonton, alltså han har pengarna då eller...gemensamt äger vi båda huset vi bor i. Jag har två egna barn, han har ett barn. Vad händer om jag dör, vi har inte äktenskapsförord, däremot testamente som säger att vi båda sitter kvar i orubbat bo. Hörde ngt om att den som står för pengarna vi har, kan göra en jämnkning, vilket skulle innebära att mina två barn inte får något/pengar...?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tror att det du tänker på är en jämkningsmöjlighet som finns i äktenskapsbalken 12 kap. 2 §. Lagrummet säger att den efterlevande maken har rätt att begära en jämkning som innebär att båda makar behåller sitt giftorättsgods.Rätten att begära jämkningen är enbart för den efterlevande maken, dödsboet eller eventuella arvingar får alltså inte begära samma rätt.

Så om vi tar exemplet att du skulle gå bort före din make så skulle han ha rätt att begära att få behålla sitt giftorättsgods i bodelningen. I den situationen skulle inte dina barn ärva något från de konton som kan hänföras till hans giftorättsgods. Däremot skulle dina barn såklart ärva det som skulle tillfalla dig i giftorättsgods, t ex halva värdet på huset och andra eventuella tillgångar som hör till dig.

Hoppas att du fått ännu ett tydligt svar från oss och lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare