Jämkning av bodelning för efterlevande make

Hej min make är avliden bouppteckning skall göras vi har särkullebarn Min fråga är kan jag ta ut mitt sparkapital innan bouppteckningen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt äktenskapsbalken (ÄktB) 12 kap. 2 § så har den efterlevande maken rätt att begära att båda parter behåller sitt eget giftorättsgods. Detta gäller dock alltså allt giftorättsgods. Begäran om denna typ av jämkning kan bara framställas av den efterlevande och ska framställas senast vid bodelningstillfället.

På detta sätt delas inte ditt giftorättsgods med den avlidne makens särkullbarn och inte heller hans med dina.

Hoppas du fått svar på din fråga och vi beklagar sorgen.

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare