Jämka ett äktenskapsförord pga felskrivning

Om det står en helt annan fastighets beteckning i ett äktenskapsförord än den som ska ingå i giftorätt. Alltså en annan fastighet som ingen av makarna äger. Ska man tolka det som felskrivning eller kan man hävda som arvinge, särkullbarn att den fastighet som ägs av ena maken, då ej ingår i giftorätt.

Lawline svarar

Hej!

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline!

Huvudregeln är att ett äktenskapsförord ska respekteras. Förordet kan dock jämkas, 12 kap 3 § ÄktB. Denna regel används dock mycket sällan. Med tanke på att äktenskapsförordet är skriftligt och underskrivet av båda parterna så är det mycket svårt att hävda en felskrivning som grund för jämkning. Jag rekommenderar därför att du utgår från att fastigheten är giftorättsgods och jag rekommenderar dig inte att försöka hävda en felskrivning som grund för att jämka äktenskapsförordet i en domstol.

Vill makarna att den andra fastigheten ska vara enskild egendom så får de skriva ett nytt äktenskapsförord.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare