Jaktsabotage ofredande och egenmäktigt förfarande

Hej Lawline,

och tack för många kloka svar genom åren.

För några år sedan var det en hätsk debatt kring djurrättsaktivister som saboterade jaktkorn. Det är lätt att förstå att det bl a kan lagföras som skadegörelse.

Men om sådana sabotörer i stället skulle montera högtalare på sina biltak och åka runt på småvägar i älgjaktstider och spela hårdrock eller ljud av ylande vargar, vilket skulle då kunna vara brottet och aktuellt lagrum?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Vad roligt att höra att du uppskattar tidigare svar från oss!

Att aktivister spelandes hög musik åker runt på småvägar i älgjaktstider aktualiserar i huvudsak två brott i brottsbalken (1962:700) (BrB).

Ofredande

Först och främst är det möjligt att det rör sig ett ofredande enligt 4:7 BrB. För brottet krävs att personen fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller hänsynslöst agerande. Gärningen ska även vara ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Det betyder i praktiken att det räcker med att gärningen typiskt sett kränker någons frid, det är alltså inte nödvändigt att någons frid kränkts i det enskilda fallet. Att åka runt och spela höga ljud och musik i andras närhet skulle därför kunna utgöra ett ofredande. Påföljden för brottet är böter eller fängelse i högst ett år.

Egenmäktigt förfarande

Det andra brottet är egenmäktigt förfarande som regleras i 8:8 BrB. Egenmäktigt förfarande kan bli aktuellt då jägarna hindras från att utöva sin lagliga rätt att bedriva jakt på marken. Påföljden för brott av normalgraden är böter eller fängelse i högst ett år. Grovt brott kan rendera i fängelse i lägst sex månader och högst fyra år.

Det finns flertalet ärenden där aktivister polisanmälts för att medvetet ha stört eller saboterat jakt genom att ha spelat hög musik, dessa personer har då misstänkts för ofredande och egenmäktigt förfarande.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare