FrågaFASTIGHETSRÄTTJakt26/08/2018

Jakt och fiske

Hej min bror har en fastighet med jakträtt kan jag jaga istället för han om man inte jagar samtidigt.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jakträtt

Jakträtt har den person som äger fastigheten (10§ Jaktlag). Denna rätt går både att överlåta och upplåta vilket innebär att alla som har fastighetsägarens tillstånd får jaga på marken. Så om du har din brors tillstånd att jaga på marken och följer övriga jaktregler gällande säsonger, vapen etc. så får du jaga.

Henrik BergRådgivare