FrågaPROCESSRÄTTVittna26/10/2017

Jag vill vittna

Jag vill vittna. Förundersökningen klar och huvudförhandlingen börjar på tisdag nästa vecka. Jag är inte hörd. Tror inte de har tänkt på att jag kan ha något att tillföra. Fråga. Är jag "körd" som vittne om jag går och lyssnar på huvudförhandlingen?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågan är inte fullständig. Om du är kallad som vittne ska du följa de anvisningar som domstolen ger i kallelsebrevet eller på plats. Vittnen som kallats till förhör i rättegång närvarar inte under huvudförhandlingen. Du väntar utanför rättssalen tills du blir uppropad och det blir din tur att vittna. Avsikten med detta är att du ska kunna lämna din berättelse utan att vara påverkad av vad som tidigare sagts i rättssalen. Man vittnar inte för att skydda eller sätta fast någon annan utan enbart för att hjälpa domstolen döma rätt. Om du bär på vetskap som kan vara av vikt för målet och anser att du därför ska höras bör du kontakta den för åtalet ansvarig åklagarkammare. Om huvudförhandlingen sträcker sig över flera dagar kan du inte närvara dag 1 och vittna dag 2.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare