Jag vill säga upp min anställning och har fortfarande provanställning. Hur lång är själva uppsägningstiden?

Hej

Jag vill säga upp min anställning och har fortfarande provanställning. Hur lång är själva uppsägningstiden?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om anställningar och uppsägningstid hittar du i lagen om anställningsskydd (LAS).

Enligt 6 § LAS är provanställning tillåten under en period om max sex månader (avvikelser kan finnas i kollektivavtal enligt 2 § 3 stycket LAS) och denna typ av anställning kräver inga särskilda krav.

I den mån denna typ av anställning inte avbryts innan prövotidens utgång övergår den till en tillsvidareanställning. Men utifrån din fråga antar jag att tidsfristen ännu inte gått ut.

Av intresse är 6 § 3 stycket LAS som stadgar att provanställningar kan avslutas utan saklig grund. Detta betyder att det inte måste finnas någon speciell anledning till att anställningen avbryts. Här kan alltså konstateras att det i regel inte finns någon uppsägningstid vid provanställning.

Här finns i 31 § LAS en regel som säger att arbetstagaren måste underrätta arbetstagaren senast 2 veckor innan ett beslut om att avbryta en provanställning i förtid.

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare