Jag vill häva köpet av vår husbil på grund av långvariga problem - Vad gäller?

Hej! Vi köpte en ny husbil för 2´095´000 kr i maj - 21 där det läckte från en koppling till värmegolvet som vi märkte när vi körde hemåt detta fel har åtgärdats hos återförsäljare men dykt upp igen genom att det runnit ut 2 - 5 liter kylarvätska genom golvvärmen. 13/9 hade jag ett telefonsamtal med återförsäljaren angående detta och nu har dom kommit fram till att vi ska frakta bilen för åtgärd men vi vill häva köpet då det nu gått så lång tid att detta måste räknas som en fuktskada och därför är av väsentlig betydelse som dessutom funnits där sedan köp. Dessutom finns det 15 punkter till med fel utöver detta. 

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline, 

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är konsumentköplagen (KKL). En ny konsumentköplag trädde i kraft den 1 maj i år, men av övergångsbestämmelserna i den nya lagen framgår av avtal ingångna innan lagens ikraftträdande fortfarande kommer att träffas av de äldre bestämmelserna varför det nedan kommer att hänvisas till den tidigare och numera upphävda konsumentköplagen.

Glädjande är att du också har beställt en personlig telefonrådgivning, vilken jag för övrigt ser fram emot mycket. Under denna kommer ovanstående att kunna behandlas ytterligare och likaledes kommer möjlighet att ges till en mer djupgående diskussion (om så önskas). Många juridiska spörsmål hanteras dessutom allra enklast under ett telefonsamtal. Vidare krävs inte sällan ingående kunskaper om de faktiska omständigheterna för att kunna ge någorlunda träffsäkra svar. Men inledningsvis, innan din telefonrådgivning äger rum, kan i vart fall följande anföras.

Den konsumentköprättsliga felbedömningen - Vad gäller?

För att kunna häva köpet krävs att husbilen inte är i avtalsenligt skick, alltså att det är fel på den, och att felet är av väsentlig betydelse för dig som köpare, 29 § KKL. En första förutsättning är alltså att husbilen är felaktig i konsumentköplagens mening och utan tillgång till avtalet och utan att ha sett objektet är det egentligen ganska svårt att avgöra om så är fallet. Men utifrån den information som du har lämnat till oss finns det naturligtvis omständigheter som med viss styrka talar för att du har fog för din uppfattning. I lagen uttalas att varan i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning ska stämma överens med vad som följer av avtalet, 16 § 1 st. KKL. Detta kan framstå som något tillintetsägande, men den här bestämmelsen utgör grunden för den konsumentköprättsliga felbedömningen. Givet att du i samband med köpet fick information om att husbilens skick, vilket jag utgår ifrån, gäller följande. 

Om inte annat följer av avtalet ska en vara anses felaktig om den inte stämmer överens med den beskrivning som säljaren har lämnat eller har de egenskaper som säljaren har hänvisat till, 16 § 3 st. 1 p. KKL. Därutöver ska en vara anses felaktig om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, dock under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, 16 § 3 st. 2-3 pp. KKL. Om handlaren skulle åberopa befintligt skick ska det framhållas att en ”befintligt skick – klausul” inte på något sätt eliminerar säljarens felansvar. På konsumentköprättens område gäller att även om en vara har sålts i befintligt skick eller med ett liknande allmänt förbehåll, ska den anses felaktig, om den är i sämre skick än vad du i egenskap av köpare med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta, 17 § 1 st. KKL. Priset presumeras (antas) helt enkelt utgöra indikation på varans förväntade kvalité. Och eftersom du köpte en fabriksny husbil är det naturligtvis rimligt att utgå ifrån att kvalitén ska vara hög. 

En reklamation verkar vara gjord eftersom du redan från början påtalade de aktuella bristerna, vilket är bra eftersom du som köpare inte får åberopa att bilen är felaktig om du inte har lämnat säljaren meddelande om bristerna inom skälig tid efter det att du märkte (subjektiv bedömning) eller borde ha märkt felen (objektiv bedömning). En reklamation som görs inom två månader efter att köparen märkte felet anses regelmässigt ha ägt rum inom skälig tid, 23 § KKL. I fråga om vilken felpåföljd som kan göras gällande kan man komma till olika slutsatser och i förevarande fall synes prisavdrag eller hävning vara det som kan bli aktuellt, 28-29 §§ KKL. Men även ett avhjälpande är något som återförsäljaren kan ombesörja liksom en omleverans, 26 § KKL. Men eftersom du önskar få till en hävning kan följande sägas. 

Hävning innebär, föga förvånande, att prestationerna ska gå åter och för hävning krävs att felet är, precis som du själv redan har påtalat, av väsentlig betydelse för dig som köpare, men vad som avses med väsentlig betydelse har dock inte kommit till uttryck i lagtexten. Detta måste med andra ord avgöras från fall till fall. Men generellt kan sägas att en helhetsbedömning alltid ska göras varvid möjligheterna att rätta felet eller kompensera köparen genom lagens övriga påföljder ska beaktas, se prop. 1989/90:89 s. 128. Det ska även noteras att väsentligheten inte behöver vara synbar för säljaren. 

Slutligen kan det vara värt att nämna att Högsta domstolen (HD) har uttalat att en hävningsförklaring i regel inte kan återtas eftersom motparten (i det här fallet återförsäljaren) då haft anledning att inrätta sig efter beskedet, se avgörandet NJA 2006 s. 120. Du kan alltså inte ångra dig när du väl lämnat ett meddelande om hävning.

Notis: HD styr rättspraxis på det här området och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det som sagt svårt att göra en adekvat bedömning. Låt oss därför ta allting i lugn och ro under vårt kommande telefonsamtal. 

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.  

Du har som sagt också beställt en 30 minuters personlig telefonuppföljning med möjlighet att kunna ställa kompletterande frågor och till vidare diskussion om hur din fortsatta hantering av ärendet bör läggas upp. Eftersom du har betalat för ett Express24-ärende misstänker jag att du önskar en ganska så skyndsam återkoppling.  Jag kommer därför att ringa dig redan nu på måndag den 10/10 kl 17.00. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Vänligen återkom per mail om den föreslagna tiden inte skulle passa.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende hittills har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan. 

Vänligen, 

Jacob BjörnbergRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo