Jag vill att enbart min faster ska ärva min farmor, är det möjligt? Min pappa och min farbror är inte i livet, men jag har flera syskon och en kusin.

Hej.

Jag har en farmor som hade tre barn, en är fortfarande i livet.

min far är en av dom avlidna och jag har tre syskon som bara väntar på sin del plus en kusin från min farbror. Ingen av dessa vill hjälpa till med farmors hus utan det är hennes dotter som får dra hela lasset och hjälper till så mycket jag kan och är inte intresserad av arvet vilket jag vill skall tillfalla min faster då det är bara hon som håller ordning på tomt plus hus.

P.S min farmor är 92 år gammal och får bara besök av min faster och mig själv naturligtvis när jag inte är ute och reser i mitt jobb och det är upp till 230-250 resdagar per år. jag tycker att ingen av oss barnbarn har rätt till hus och tomt, har talat om för min farmor och faster att jag skänker min del direkt till min faster om det inte går att göra oss barnbarn arvslösa.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att börja med att besvara vad som gäller enligt den legala arvsordningen, och hur arvet efter din farmor skulle fördelas enligt den legala arvsordningen. Jag utgår från att det inte finns något testamente, om din farmor har skrivit ett testamente rekommenderar jag att du skickar in en ny fråga. Därefter kommer jag att försöka besvara om man kan göra sina barnbarn arvlösa genom testamente, samt ge råd om vad du kan göra nu.

Jag kommer inte att gå igenom formkraven för att ett testamente ska vara giltigt, då skulle svaret bli alltför långt. Om du har frågor om vilka krav som ställs för att ett testamente ska vara giltigt rekommenderar jag att du skickar in en ny fråga.

Om en person avlider, vem eller vilka ärver enligt den legala arvsordningen?

Om den som gått bort var gift, ärver efterlevande make, se 3 kap 1 § 1 st Ärvdabalken (här). Gemensamma barn får ärva först när båda föräldrarna har gått bort. Om den avlidne hade barn sedan tidigare (särkullbarn) har särkullbarnen rätt att få ut sitt arv när föräldern har gått bort, men kan välja att avstå till förmån för efterlevande make, och får då ärva när förälderns make/maka har gått bort

Om det inte finns någon efterlevande make ärver den avlidnes bröstarvingar, dvs. barn, se 2 kap 1 § 1 st Ärvdabalken (här). Om den avlidne hade flera barn får de lika stor andel. Om ett barn till den avlidne har gått bort men har barn (alltså barnbarn till den avlidne), får barnet sin förälders andel av arvet, se 2 kap 1 § 2 st Ärvdabalken (här).

Om din farmor går bort, hur skulle arvet fördelas enligt den legala arvsordningen?

I frågan nämner du inte din farfar. Om din farmor dör och din farfar fortfarande är i livet, ärver din farfar, eftersom efterlevande make ärver före gemensamma barn. Om din farmor dör, och din farfar redan är död är makes arvsrätt inte aktuell. Därmed ärver din farmors barn. Som jag har redogjort för ovan är det så att om något av den avlidnes barn är avliden men i sin tur har barn i livet (barnbarn till den avlidne), får barnet sin förälders andel av arvet.

Din farmor hade tre barn. Din faster, som är det enda barnet som nu är i livet, ärver en tredjedel. Din pappa är avliden, vilket innebär att du och dina syskon får din pappas tredjedel av arvet. Din farbror är också avliden, vilket gör att din kusin (som är barn till din farbror) får hans tredjedel av arvet.

Kan man göra sina barnbarn arvlösa?

Man kan förordna i testamente hur ens arv ska fördelas. Din farmor kan skriva i sitt testamente att hon enbart vill att din faster ska ärva henne. Så länge formkraven för testamente är uppfyllda är testamentet giltigt.

Barns rätt till laglott

Barn till den avlidne har dock möjlighet att begära jämkning av testamentet, se 7 kap 3 § 1 st Ärvdabalken (här). Genom att begära jämkning har barnen rätt att få sin laglott, som är halva arvslotten, se 7 kap 1 § Ärvdabalken (här).

Har barnbarn rätt till laglott?

Barn till den avlidne kan alltså begära jämkning av testamentet och på så sätt få ut sin laglott. Det går alltså inte att göra sina barn arvlösa genom att testamentera bort sin egendom. Frågan är, kan barnbarn till den avlidne begära jämkning av ett testamente och på så sätt kräva laglott?

Om den avlidnes barn har gått bort, men i sin tur har barn i livet (barnbarn till den avlidne), träder barnbarnet in i sin förälders ställe och blir bröstarvinge. Detta framgår av istadarätten som regleras i 2 kap 2 § Ärvdabalken (här). Därför drar jag slutsatsen att om barnbarnet träder in i sin avlidna förälders ställe har ett barnbarn rätt att begära jämkning av testamente. Om föräldern däremot är i livet är det föräldern som står närmast att ärva den avlidne, och i så fall har barnbarn till den avlidne inte rätt att begära jämkning av testamente.

Vad du kan göra nu

Din farmor har möjlighet att testamentera sin egendom till sin dotter, dvs. din faster. Jag drar dock slutsatsen att du, dina syskon och din kusin (som är son till din farbror) kan kräva sin laglott. Om din farmor vill skriva ett testamente rekommenderar jag att hon tar hjälp av en jurist. Hon kan anlita en jurist från Lawlines juristbyrå. Länk för att boka tid med jurist finns här, och Lawlines juristbyrå debiterar 2 000 kronor per timme.

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare