Jag undrar om jag skulle omkomma hur mitt arv delas upp. Jag har min mamma, pappa, bror och min styvsyster?

Hej. Jag undrar om jag skulle omkomma hur mitt arv delas upp. Jag har min mamma, pappa, bror och min styvsyster?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi i andra kapitlet ärvdabalken (ÄB) där den legala arvsordningen är stadgad. Utifrån din fråga tolkar jag det som att du inte har några bröstarvingar (barn) och heller inte är gift.

Eftersom du inte har några bröstarvingar så kommer dina föräldrar enligt 2 kap 2 § ÄB att ärva hälften var av din kvarlåtenskap. Föräldrarna tillhör den andra arvsklassen och bröstarvingar den första. När det inte finns några arvingar i den första arvsklassen går man vidare till den andra arvsklassen för att finna eventuella arvingar där. Om båda dina föräldrar är i livet vid din bortgång ärver de således hälften vardera. Syskon tillhör också den andra arvsklassen men arv till syskon aktualiseras endast om någon av arvlåtarens (i det här fallet du) föräldrar inte lever. Arvlåtarens syskon som även är avkomlingar till den avlidna föräldern ärver då dennes del istället.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Astrid Niva-LindmarkRådgivare