Jag tog ut pengar till en tidigare vän, och han lovade att föra över samma summa till mitt bankkonto, vilket han inte har gjort. Hur ska jag göra för att få tillbaka pengarna?

Min dåvarande vän frågade mig ifall han kunde föra över 700 kr till mitt konto och om jag kunde ta ut 700 kr till honom för att han påstod att han inte hade sitt bankomatkort med sig. Jag svarade att jag isåfall ville se att överföringen var godkänd, vilket han visade mig och jag såg även att alla uppgifter var rätt. Det går 2-3 bankdagar men jag får inte in pengarna på kontot. Det har gått över en månad nu och jag har fortfarande inte fått pengarna av honom och han påstår att det har blivit något fel med överföringen, men jag har varit i kontakt med min bank om dom kan inte heller se någon överföring ifrån honom. Jag har försökt att kontakta honom men jag verkar ha blivit blåst, finns det något sätt jag kan gå tillväga nu för att få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att det inte finns något skriftligt avtal mellan dig och din före detta vän, utan att ni muntligt kom överens om att han skulle föra över pengar till ditt konto efter att du tagit ut pengar till honom.

Jag kommer först att besvara om du kan kräva att få pengarna tillbaka trots att ni inte har något skriftligt avtal. Därefter kommer jag att gå igenom hur du kan gå tillväga för att få pengarna tillbaka, och avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

Kan man kräva att få pengarna tillbaka trots att man inte har ett skriftligt avtal?

Ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt, men kan tyvärr vara svårare att bevisa. Om det finns någon annan bevisning på att du har lånat ut pengar, exempelvis sms eller andra meddelanden där din före detta vän säger att han ska betala eller meddelanden där du uppmanar honom att betala det han är skyldig dig, kan det utgöra bevisning.

Hur ska man gå tillväga för att få pengarna tillbaka?

Eftersom du redan har försökt prata med din före detta vän utan resultat, rekommenderar jag att du ansöker om betalningsföreläggande via Kronofogden (se mer information på Kronofogdens hemsida, länk här. Det kostar 300 kronor att ansöka. Den kostnaden kan man begära ersättning för i sin ansökan. Kronofogden uppger att man i sin ansökan kan ta med kostnader för sitt eget eller sitt ombuds arbete, och att den kostnad som Kronofogden ersätter normalt är 380 kronor.

Efter att man har ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden kommer Kronofogden att ta kontakt med personen som den som ansökte vill ha betalt av. Då kan det hända att personen betalar, men det kan även hända att personen bestrider betalningsföreläggandet, alternativt att personen inte gör någonting. Om personen vägrar betala, alltså bestrider kravet, får den som vill ha betalt välja om hen vill driva ärendet vidare till domstol.

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du tar kontakt med Kronofogden, och frågar dem om de rekommenderar att du ansöker om ett betalningsföreläggande, alternativt ansöker om ett betalningsföreläggande. Dock bör du tänka på att om en person är skyldig en pengar men det inte finns så mycket bevis kan det vara svårt att driva en process, och det är inte säkert att den som är skyldig en pengar har möjlighet att betala skulden. Även om man ansöker om betalningsföreläggande är det alltså inte givet att man får pengarna tillbaka.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare