FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt10/02/2021

Jag ska ge en bostadsrätt till mitt barn i gåva, hur beskattas den?

Jag ska ge en bostadsrätt till mitt barn, lägenheten har ökat sitt värde sedan jag köpte den fö 20 år sedan. Vilka skatter och vem ska betala dem?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvor är skattefria enligt 8 kap. 2 § IL.

När ditt barn tar över bostadsrätten kommer ditt barn att träda i ditt ställe vad gäller skattebetalningar framöver, enligt kontinuitetsprincipen.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare