Jag och mitt ex äger en hund tillsammans, vilka rättigheter har jag?

Hej!

Jag och mitt ex köpte en hund förrförra sommaren. Vi gjorde slut i somras och har sedan dess haft honom varannan vecka. Det fungerar inte riktigt som det ska och vi bor 13 mil ifrån varandra. Jag står som ägare på jordbruksverket och vi var aldrig sambos. Hur fungerar detta? Jag vill ha hunden på heltid men mitt ex vill ha honom halva tiden. Vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du och ditt ex köpte hunden tillsammans och således är samägare till den. Samäganderätten regleras i lagen (SFS 1904:48 s 1) om samäganderätt (samäganderättslagen). Lagen är dock dispositiv, vilket innebär att den gäller enbart om delägarna inte har avtalat om något annat. Det är således i första hand du och ditt ex som bestämmer vilka rättigheter ni har.

Enligt samäganderättslagen antas ni äga hunden med lika delar och utgångspunkten är att alla beslut som rör hunden måste fattas i full enighet mellan er (se 1 och 2 § samäganderättslagen). Ni har således enligt lagen lika stor rätt till hunden och det är ni gemensamt som bestämmer över den. Du har däremot rätt till att förfoga över din andel, vilket innebär att du kan sälja eller ge bort din halva. Du har även möjlighet att hos behörig domstol ansöka om att en god man förordnas eller att hela den samägda egendomen ska säljas på offentlig auktion (se 3 och 6 § samäganderättslagen).

Det är således upp till er att komma överens om hur ni ska göra med hunden och jag råder dig till att försöka hitta en lösning som både du och ditt ex kan känna er nöjda med.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare