Jag och min man har köpt en lägenhet, där min son och hans sambo står på kontraktet. Hur ska vi göra för att vara säkra på att kunna ta över lägenheten vid en separation?

Jag, min man och min son tog ett lån på banken och köpte en lägenhet

Just nu står/äger min son och sambon lägenheten.

(På kontraktet) Min son och sambon betalar allt amortering, ränta , drift m.m

Är det klokt att ha det så eller ska jag och min man också stå som delägare på lägenheten.

Eller skriva ett kontrakt ( vid separation ska vi föräldrar ha förtur till att köpa lägenheten) Vill inte förlora den

Tackar på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni bör absolut reglera situationen med avtal. Din son och hans sambo står skrivna på lägenheten, vilket innebär att de äger den, även om ni har betalat den. Nedan följer en förklaring.

Lägenheten är samboegendom

När ett sambopar köper en lägenhet med avsikt att bo där tillsammans, räknas det som samboegendom, se 3 § sambolagen. Det spelar i det läget inte någon roll om ni föräldrar och din son har betalat lägenheten. Den tillhör din son och hans sambo med lika delar enligt sambolagen. I nuläget förstår jag det som att det är din son och han sambo som står på lägenhetskontraktet. Det innebär att du och din man inte kan göra anspråk på lägenheten vid en separation.

Samboavtal

Om samboförhållandet skulle upplösas ska således lägenheten delas lika mellan din son och hans sambo. I praktiken innebär det att de säljer lägenheten och delar på vad som kommer ut av försäljningen, alternativt att den ena parten löser ut den andra ur lägenheten genom att ta över lånen och reglera eventuell vinst. Om inget annat är avtalat, faller det naturligt att de vill sälja den till högstbjudande. Om de inte kan bestämma vem av dem som ska få ta över lägenheten, blir det den som har störst behov av den som får ta över den. Exempelvis den som har vårdnad av gemensamma barn, se 16 § sambolagen.

För att undvika denna situation kan din son skriva ett samboavtal med sin sambo. Det innebär att de kan avtala bort reglerna i sambolagen. Din son kan alltså begära att lägenheten ska utgöra enskild egendom. Då kommer den inte ingå i en eventuell bodelning, se 9 § sambolagen, utan tillfalla din son.

Banklån

Även om lägenheten tillfaller din son är det inte säkert att han klarar av att bo kvar där rent ekonomiskt. Det kan även uppstå andra situationer som gör att betalningssvårigheter kan uppstå.

Banklån är en form av skuldebrev. Jag tolkar ditt brev som att du, din man och din son står på banklånet tillsammans. Det innebär att ni svarar solidariskt för lånet. Banken kan således vända sig till var och en av er, eller er alla samtidigt för att kräva betalning om det behövs.

Hur ska ni få säkerhet i lägenheten

Låt säga att din son får betalningsproblem. Då har banken säkerhet i lägenheten, vilket innebär att om han inte klarar att betala sin skuld, kommer banken begära att lägenheten säljs. Bankens säkerhet i lägenheten går således före er. Ni blir vad som kallas oprioriterade borgenärer.

Mitt förslag är att du och din man skriver ett avtal med er son som innebär att om han börjar få problem med ekonomin, ska ni ha rätt att lösa ut honom ur lägenheten och skriva över den på er. Det bygger på att ni köper ut honom innan banken kräver sin betalning.

Sammanfattning

Din son och hans sambo äger i nuläget lägenheten med lika delar. De bör därför upprätta ett samboavtal som innebär att lägenheten ska utgöras av enskild egendom, och tillfalla din son vid en separation.

Du och din man bör även skriva ett avtal med er son som reglerar hur ni internt ska hantera ett eventuellt krav från banken, och vad som händer vi en eventuell försäljning. Jag rekommenderar er starkt att vända er till våra jurister på Lawline som kan hjälpa er med dessa avtal.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare