Jag och min fru vill att hennes sparkonto och avkastningen på sparkontot ska vara enskild egendom, hur gör vi?

Hej. Jag är gift sedan 30 år . Jag har ett barn i tidigare äktenskap och min nuvarande fru och jag har 2 gemensamma barn. Vi vill upprätta ett äktenskapsförord. Vi har varsitt sparkonto. Kan vi göra min frus sparkonto med avkastning till enskild egendom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Genom ett äktenskapsförord kan makarna bestämma att egendom som tillhör/tillfaller någon av dem ska vara hens enskilda egendom (7 kap. 3 § första stycket äktenskapsbalken). Äktenskapsförordet ska upprättas skriftligen, dateras, undertecknas av makarna och registreras hos Skatteverket för att bli giltigt (7 kap. 3 § andra och tredje stycket äktenskapsbalken).

Ni kan genom ett äktenskapsförord bestämma att din frus sparkonto och avkastningen ska vara hennes enskilda egendom. Se bara till att skriva i äktenskapsförordet att förutom sparkontot ska även avkastningen på sparkontot ska vara hennes enskilda egendom, för om ni inte gör detta kommer avkastningen räknas som giftorättsgods (7 kap. 2 § andra stycket äktenskapsbalken).

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare