Jag och f d maken har gemensamt lån - står jag för hela skulden om min make avlider?

Efter en skilsmässa står jag som hälften ägare av vår fd gemensamma bostad. Numera uthyrd pga att vi inte lyckats sälja den.Min fråga är vad händer om min fd make avlider, står jag för hela låneskulden på fastigheten då! Han har ingen låneförsäkring det har däremot jag.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det står just nu både du och din före detta make som låntagare på ert bostadslån. Vad som händer om din före detta make avlider beror lite på lånevillkoren. För att du ska få full koll på vad som gäller tar jag upp lite saker som är bra att känna till i allmänhet kring betalningsansvar för gemensamma lån utöver vad som händer om någon avlider.

Betalningsansvaret beror på om ni är solidariskt ansvariga eller inte

Du och din f d make är antagligen solidariskt ansvariga för er skuld. Det vanligaste om man tar ett gemensamt bolån på banken är att man är det. Det solidariska ansvaret betyder att långivaren kan kräva tillbaka pengar från vem som helst av låntagarna. Om långivaren inte lyckas få betalt från den ena låntagaren, så kan de kräva tillbaka hela skulden från den andra låntagaren. I såna fall får låntagarna sen kräva varandra på deras respektive andelar av lånet (Skuldebrevslagen 2 §). Det betyder att om du betalar av mer på lånet än din f d make någon gång, så kan du kräva honom på pengar för att jämna ut det. Ett alternativ till solidariskt ansvar är att låntagare är ansvariga att betala tillbaka en viss del av skulden var för sig. Då kan långivaren inte kräva mer än de kommit överens om från var och en av låntagarna.

Som sagt är det vanligare med solidariskt ansvar och sannolikt är du och din f d make solidariskt ansvariga för ert bolån. Det är bra att känna till och förstå betydelsen av det. Det ska framgå av ert avtal med långivaren, men du kan också höra av dig till dem och fråga om du känner dig osäker.

När någon avlider tar dödsboet över ansvaret för skulderna

När någon som avlider har skulder kommer skulderna att ingå i dödsboet. Den som tar hand om dödsboet saka då försöka använda tillgångarna som den avlidna lämnar efter sig för att betala skulderna.

Om din f d make avlider kommer alltså du och hans dödsbo att vara ansvariga för skulden tillsammans med solidariskt eller enskilt ansvar så som du och han är idag. Du tar alltså inte över hela skulden själv om det skulle hända.

När man är solidariskt ansvarig kan man ändå behöva betala tillbaka hela summan

En sak som är bra att känna till när man är solidariskt ansvarig för en skuld är att man kan behöva betala den helt själv i vissa fall. Skulle till exempel din f d make få en försämrad ekonomisk situation och inte kunna betala av något på skulden så kommer långivaren kunna kräva dig på hela summan. Om din f d make avlider och inte lämnar kvar så mycket tillgångar kanske inte dödsboet kan betala skulden. Då kommer du också bli skyldig att betala hela skulden själv. Det är upp till långivaren och långivaren kommer försöka ta betalt från den som har störts ekonomisk förmåga och därför har lättast att betala av på lånet.

Sammanfattningsvis gäller alltså att om din f d make avlider så kommer hans skulder ingå i dödsboet. Då blir du och dödsboet ansvariga för skulden. Tillgångarna i dödsboet används för att betala hans del av skulden. Det är trots det bra att tänka på om ni är solidariskt ansvariga och vad det i så fall betyder. Skulle din f d make inte kunna betala tillbaka på lånet eller skulle han avlida men inte lämna efter sig tillräckligt mycket tillgångar för att kunna betala skulden, så kan långivaren kräva dig på hela summan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Är du osäker på några av villkoren eller har frågor om ert bolån så kan du alltid höra av dig till långivaren och be om förtydliganden. Du är också välkommen att höra av dig till oss med fler frågor.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare