Jag har utmätning och står som ensam ägare på ett hus - tillfaller hälften av pengarna min fru eller kommer Kronofogden att ta allt vid en försäljning av huset?

Hejsan, jag har utmätning på min lön, äger ett hus som jag står som ensam ägare på fast jag är gift. Nu till frågan om jag säljer huset tillfaller hälften av pengarna min fru ellar kommer kronofogden att ta allt vid en försäljning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När du säljer ditt hus kommer inga pengar att gå till din fru. Du äger det själv och det är därför du som kan ingå ett avtal om att sälja det och få betalt för det. Det här förändras inte för att du är gift, eftersom makar har individuell rätt till och ansvar för sina allt de äger.

Om du säljer ditt hus kommer alltså pengarna du får i betalning att tas i anspråk för att betala dina skulder. När din ekonomiska situation förändras är det viktigt att Kronofogden får veta det, så att de kan ompröva beslutet om utmätningen av din lön om det behövs. Får du in pengar på en husförsäljning ska du alltså meddela Kronofogden om det.

Planerar ni redan nu att flytta till ett nytt boende och sälja huset samtidigt? Då rekommenderar jag dig att höra av dig till Kronofogden och berätta om era planer, så kan de förklara hur just du kommer påverkas av försäljningen. I din hemkommun finns det också en budget- och skuldrådgivningsverksamhet som du kan höra av dig till när du har frågor om just din budget och betalning av skulder. För att hitta kontaktuppgifter till den kommunala budget- och skuldrådgivningen kan du kolla här.

Du hittar kontaktuppgifter till Kronofogden här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare