Jag har swishat men nu får jag inte tag på säljaren, vad kan jag göra?

Hejsan för några dagar sedan swishade jag över 4500kr till någon ang för att jag skulle köpa mig en mobil från honom, och det var genom instagram det är ett konto där han säljer så som kläder osv. Det har gått tre dagar och har inte fått min telefon, jag har skrivit till honom jätte mycket men personen svara inte mig, är det något som går att lösa i detta fallet. Tack för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i brottsbalken (BrB) och rättegångsbalken (RB).

Eftersom ni har ett bindande avtal så kan du kräva att han fullgör sin del, det vill säga att skicka telefonen.

Troligen är det fråga om brottet bedrägeri här. Har säljaren genom ett vilselett dig att betala trots att han inte tänkt skicka mobilen, detta innebär ekonomisk vinning för honom och skada för dig (BrB 9 kap. 1 § första stycket). Förutsättningarna för brottet bedrägeri kan alltså föreligga.

Får du inget svar från säljaren bör du kontakta polisen för att utreda om du blivit utsatt för brott. Annars kan du skicka in en stämningsansökan till domstolen i den ort där säljaren bor (RB 10 kap. 1 § första stycket) för att driva en civilrättslig talan istället för att det ska bli ett brottmål.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare