Jag har skulder, och upplever att situationen håller på att bli ohållbar. Vad ska jag göra?

Jag har efter en operation hamnat på obestånd. För att klara min ekonomi har jag lånat pengar i kombination med att jag har tidigare lån. Jag känner en ökad stress över att kunna återbetala mina skulder och har prioriterat att hanka mig fram genom att använda semestersättning i kombination med utb. ifrån föräkringskassan. Det jag har hamnat i är om jag återgår i arbete så kommer jag inte att ha inkomst under en månad. Därmed kommer vissa lån att förfalla. jag uppfattar att min situation blir mer och mer ohållbar och ser framtiden som svår och med en situation livstidsgäldenär. Har sökt skuldsanering via ekonomi institut men har ingen fastighet att säkra mot. Vad är ert råd?

Allt ner stressad och kämpande!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att du har skulder, och undrar vad du ska göra. Du har sökt skuldsanering via ekonomiinstitut men har inte blivit beviljad det då du inte äger någon fastighet.

Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med en budget- och skuldrådgivare i kommunen där du bor (här länkar jag till information om budget- och skuldrådgivare i Stockholms stad). Du kan även ansöka om skuldsanering hos Kronofogden (se information här).

Om du har fler frågor får du gärna höra av dig till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare