Jag har pågående skuldsanering - kan det påverka min mans möjlighet att skaffa en bil med leasing?

Hej! Jag har en pågående skuldsanering och min man har bra inkomst. Min man vill köpa en ny bil med privat reasing kan det påverka att han inte får eftersom jag har skuldsanering eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rent juridiskt har inte din man någonting att göra med din skuldsanering. Det är nämligen så att varje make har ansvar för sina egna skulder och har kontroll över sin egen egendom (Äktenskapsbalken 1 kap. 3 §). Din man har alltså aldrig något juridiskt ansvar för dina skulder och det faktum att du har skuldsanering.

Företaget som din make vill leasa en bil ifrån har rätt att ingå avtal med kunder på de villkor och under de omständigheter som de själva väljer. Exakt hur de avgör vem som kan leasa en bil eller inte kan jag därför inte säga säkert. Eftersom din man själv har en bra inkomst och han inte har något juridiskt ansvar för din ekonomiska situation, så tror jag inte att det ska vara några problem för honom att leasa en bil.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är alltid välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare