FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/06/2020

Jag har kört för fort, men polisen har inte stoppat mig. Kan jag få böter och ev. indraget körkort ändå?

Jag körde 30 km/h för fort på en 80 väg men polisen stoppade mig inte de var bara parkerad på sidan av vägen. Hur funkar det med böter och kan man få indraget körkort på två månader även fast de inte stoppade mig?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om jag förstått dig rätt så har du kört 30 km/h för fort på en 80 väg, men ingen polis har stoppat dig eller varit i kontakt med dig på något sätt. Det låter i sådana fall som att du kommit bra undan, eftersom polisen såklart måste stoppa dig för att kunna ge en bot.

För att de ska kunna ge dig böter och eventuellt återkalla ditt körkort i efterhand krävs någon form av bild eller filmbevisning på att du har kört för fort. Har de bevisning så kan de skicka en bot och begära indraget körkort. Beloppet kommer att landa på 3200 kr, men hur länge de drar in ditt körkort kan vara olika. Det kan bli så att de bara skickar med en varning och inte återkallar ditt körkort.

Har de ingen bevisning har du rätt att kräva detta, eftersom de måste bevisa din skyldighet innan du blir tvungen att betala boten.

Sammanfattningsvis uppfattar jag det som att polisen missat att du kört för fort. Hade de märkt att du kört för fort hade de troligtvis kört efter dig och gett dig en bot på plats.

Återkom gärna om du har ytterligare funderingar.

Önskar dig en trevlig helg och hoppas på det bästa!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare