Jag har köpt falska märkeskläder från en kinesisk hemsida, har jag begått ett brott i samband med köpet?

Hej jag har några frågor. Begår jag ett brott om jag via nätet köper falska märkeskläder det vill säga piratkopior från en kinesisk hemsida?

Om det är lagligt, finns det någon speciell maxsumma som jag får köpa för? Det är tänkt att jag ska använda kläderna själv.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Endast det faktum att du köper kläder gör inte att du begår ett brott. Att det är piratkopior är inte relevant i sammanhanget.

Dock skulle eventuellt brottet häleri enligt 9 kap. 6 § Brottsbalken. För att s.k sakhäleri ska vara för handen krävs ett "förbrott".

Ett "förbrott" innebär att det krävs att en specifik brottslig gärning som föregår hälerigärningen. De gärningar som utgör förbrott till häleri är objekt som kräver tillägnelseuppsåt, det vill säga stöldobjekt. Det måste styrkas att egendomen, det vill säga de falska märkeskläderna, härrör från ett faktiskt brott av en viss typ.

I kretsen av förbrott ingår:

- Alla former av stöldbrott, inklusive egenmäktigt förfarandebrott,

- Bedrägeribrott, oredligt förfarande, utpressning, rån, ocker, trolöshet mot huvudman, behörighetsmissbruk, om förbrottets gärningsman utfår kläder som omfattas av annans äganderätt

- Sakförskingring

Har kläderna som du köpt föregåtts av ett brott som framgår av listan ovan kan det, under förutsättning att du har uppsåt, utgöra häleri enligt 9 kap. 6 § Brottsbalken. Är kläderna du köpt endast förfalskade innebär det att du inte begått ett brott ifall du köper dem. Det finns heller ingen gräns sett ur ditt perspektiv för hur dyra kläderna får vara som du köper, gällande huruvida du begått ett brott.

Med vänlig hälsning!

Martin CarlehedenRådgivare