Jag har köpt en fastighet av mina föräldrar. Utgör det förskott på arv?

Hej! Har en fråga angående förskott på arv. Då min far gick bort för ett par månader sedan och min mor gick bort 2004.

1994 köpte jag en mindre jordbruksfastighet av dem för 325000 kr plus lösöret för 40000 kr, samtidigt löste jag in (övertog deras hypotekslån på 430000 kr. 1996 köpte jag till grannens mindre fastighet för 125000 kr. 2002 sålde jag hela fastigheten för 825000 kr. Jag hade under de åren gjort renoveringar och investeringar på fastigheten. Min syster hävdar i dag att vinsten räknas som förskott på arvet. Kan det stämma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det har du köpt en fastighet av dina föräldrar och i samband med köpet övertagit lånet, och din fråga är om det ska räknas som förskott på arv.

Huvudregeln när det handlar om förskott på arv är att alla gåvor till bröstarvingar (barn, barnbarn) ska avräknas som förskott på arv, om något annat inte är skrivet eller kan antas ha varit avsett, om man ser till omständigheterna i fallet (6 kap. 1 § ärvdabalken). När en gåva ska dras av som förskott på arv är det vanligtvis det värde som gåvan hade vid tidpunkten då bröstarvingen mottog den som dras av, och inte det värde som gåvan har vid själva arvskiftet.

Räknas försäljningen/köpet av fastigheten som ett köp eller en gåva?

Det beror på vad fastighetens taxeringsvärde var vid överlåtelsetidpunkten. Av tidigare avgöranden från Högsta domstolen framgår att helhetsprincipen ska tillämpas vid avgörandet om fastigheten utgör köp eller gåva. Principen innebär att om betalningen eller de övertagna skulderna motsvarar eller överstiger taxeringsvärdet så utgör överlåtelsen i sin helhet köp, och i annat fall gåva.

Om fastigheten ska räknas som en gåva och därmed även som förskott på arv beror helt enkelt på vad fastighetens taxeringsvärde var vid tidpunkten för överlåtelsen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare