Jag har inte skriftligen sagt upp mitt hyresavtal och nu krävs jag på betalning, vad gäller?

Min man och jag separerade i januari 2017 och i april - maj fick han tag på ett rum i en privat villa genom en bekant där han kunde få bo. Inget hyreskontrakt har skrivits och enbart muntlig överenskommelse om hyra har tagits upp, inget har bestämts angående uppsägningstid eller dylikt.

Runt november har personerna som äger huset klarställt en lägenhet på övervåningen som min man ska ha tillgång till och överenskommen hyra dubblera, än en gång endast muntligt och inget nytt bestäms rörande uppsägningstid osv.

I december 2017 blir min man arbetslös och får inte igång sin stämpling och meddelar att han inte kommer kunna betala hyran och även att han troligtvis kommer att behöva flytta ut.

Detta besvaras muntligt med att det inte är några problem om han inte kan betala på några månader utan kan betala när han kan, men det uttrycktes plötsligt att "Han kanske skulle skriva sig på deras adress" - något som han aldrig har gjort utan haft kvar sin adress hos mig där han även till senare delen av 2017 tillbringat större delen av tiden hos mig.

I början av januari lämnade min man besked om att han definitivt skulle flytta ut, varken detta eller första meddelandet om utflyttning i december har mottagits.

Krav från Kronofogden har nu inkommit för utebliven hyra och elkostnader för perioden december 2017 - februari 2018.

Min man har från december endast varit i huset/lägenheten för att hämta sina saker under ett fåtal gånger. Vad är hans rättigheter här?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag är tillämplig?
Då det gäller hyra av privatägd villa och där uthyrning sker utanför näringsverksamhet gäller lagen om uthyrning av egen bostad. Lagen är dispositiv men villkor som är till nackdel för hyresgästen kan inte göras gällande, 2 §. Också hyreslagen (12 kap JB) är tillämplig enligt 1 § 2 st.

Behöver hyresavtal vara skriftliga?
Nej, hyresavtal behöver inte vara skriftliga om inte hyresvärden eller hyresgästen begär det (12:2 1 st JB).

Måste din man betala det yrkade beloppet?
En uppsägning av hyresavtal behöver inte ske skriftligen, däremot är det något som rekommenderas för att man ska ha en mer fördelaktig situation i en bevisbördesituation. Oavsett om hyresavtalet gällde för bestämd eller obestämd tid kan din man säga upp avtalet att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast en månad från uppsägningen (3 § 2 st). Om din man sa upp hyresavtalet i december kan han kräva att det ska upphöra att gälla sista januari.

Av de uppgifter jag har i din fråga så tvivlar jag dessvärre på att din mans meddelande i december är att likställa med en uppsägning av hyresavtalet. Däremot torde hans meddelande om utflytt i januari kunna likställas med en uppsägning och enligt 3 § 2 st kan han då kräva att avtalet ska upphöra att gälla den sista februari.

Av fallet att döma upphörde det muntliga hyresavtalet att gälla den sista februari till följd av uppsägning i januari. Fram till dess att hyresavtalet fortfarande gällde var din man skyldig att betala hyra. Kronofogdemyndighetens krav på betalning av obetald hyra för dec-feb torde därför vara rimlig och lagenlig. Därmed behöver din man betala det yrkade beloppet.

Ni är inte ensamma om att hamna i situationer likt den du beskriver. Framöver rekommenderar jag er att alltid sluta avtal skriftligen och likaså säga upp avtal skriftligen och gärna med påskrift av båda parter. Allt för att undvika olyckliga situationer likt denna.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare