Jag har inte fått min lön utbetald - vad kan jag göra?

Jag sommarjobbade i sommar och skulle fått min lön den 27 augusti och nu är det 31 augusti och den har inte kommit. Jag skulle fått hem den via en värdeavi men som sagt har inget kommit. Hon som skulle skicka ut min lön har slutat svara på mail och jag går inte med på att inte få min lön. Har läst privatjuridik i ett år och där gick vi också igenom LAS och andra lagar som kan vara bra att veta inom arbete. Jag kommer inte ihåg och hittar nu inte exakt det lagstödet jag är ute efter så undrar om det finns någon lagstöd om att jag måste få min lön för utfört arbete osv.?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En arbetsgivare måste betala ut lön

Ett anställningsavtal är bindande för båda parterna, dvs. både för arbetsgivaren och arbetstagaren. Detta innebär att din arbetsgivare har en skyldighet gentemot dig att betala ut din lön som ni har avtalat om. Om arbetsgivaren inte betalar ut din lön begår arbetsgivaren ett avtalsbrott. Det som sker är att du får en fordran som du kan göra gällande mot din arbetsgivare.

Vad kan jag göra med min fordran?

Den fordran som uppkommer förfaller till betalning den dag som lönen egentligen skulle betalats ut vilket innebär att du kan kräva ränta för dröjsmålet (3 § räntelagen). Det du i första hand kan göra är att gå till din arbetsgivare och kräva din lön utbetald. Du kan fråga vad den uteblivna lönen beror på då det inte går att utesluta att det kan vara ett administrativt misstag som enkelt går att rätta till. Om du inte kommer någon vart efter att ha pratat med din arbetsgivare kan du kontakta facket om du medlem där och få hjälp med att rikta krav mot arbetsgivaren. En annan möjlighet är att du kan vända dig till kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om betalningsföreläggande. Betalningsföreläggande innebär att KFM ålägger din arbetsgivare att betala ut din lön (2 § första stycket lagen om betalningsföreläggande och handräckning). En sådan ansökan kostar dock 300 kr varför jag skulle råda dig att först prata med din arbetsgivare och sedan facket.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om jag har missförstått den är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare